Közúti ADR ellenőrzésre olyan helyen lehet számítani, ahol a járművek biztonságos kisorolásának, megállításának és várakozásának feltételei adottak (pl. jól belátható útszakaszon, pihenőhelyen, kisforgalmú úton autóbusz öbölben). A járművek megállításához a katasztrófavédelem ellenőrei a KRESZ-ben meghatározott karjelzéseket használnak. Lehetséges még a Katasztrófavédelem feliratú, menetközben megkülönböztető fényjelzést használó gépkocsival történő megállítás is. Van olyan verzió is, amikor ideiglenesen „sebességkorlátozás” táblát helyeznek ki, majd ezt követi az ábrán szereplő, „Kötelező haladási irány veszélyes anyagot szállító jármű részére” utasítást adó jelzőtábla. Ebben az esetben az ellenőrzés helyszíne után a feloldó táblát is kihelyezik.
Mivel a KRESZ veszélyes anyagot szállító járműnek csak az elől-hátul narancssárga táblával jelölt járművet határozza meg, így ez a tábla a mentességgel történő szállításokra nem vonatkozik. Ez azt jelenti, hogy ilyen esetben a „sebességkorlátozás” tábla miatt csak lassítani kell, de a járművel nem kell a kijelölt irányba haladni és megállni, hanem megállás nélkül tovább lehet hajtani.
A járművek megállítása szúrópróbaszerűen történik, azonban a járműveken elhelyezett, a vállalkozás tevékenységére utaló reklámfeliratok is támpontot jelenthetnek.
Az ellenőrzés időtartama a papírmunka nélkül kb. 30 perc, egyszerű esetben rövidebb, míg sokféle veszélyes áru-tétel esetén hosszabb időt vesz igénybe. Menete az ellenőr egyénileg kialakított gyakorlatától függ; erre nincs egységes sablon kidolgozva. Egy közös vonás viszont van: mindig az okmányok bemutatásával, azok meglétének, tartalmának a vizsgálatával kezdődik. A jármű szemrevételezésének és a felszerelések bemutatásának sorrendje változó.
Az ellenőrzés a következőkre terjed ki:
-
Az okmányok ellenőrzése:
- személyi igazolvány;
- lakcímet igazoló hatósági igazolvány;
- forgalmi engedély;
- hatósági engedélyek;
- fuvarokmányok;
- írásbeli utasítás;
- ADR oktatási bizonyítvány vagy az ADR 1.3 fejezet szerinti oktatási igazolás.
-
Jármű jelölése (az „LQ-határérték” alatti mennyiség és a többi mentességgel történő szállítás kivételével):
- narancssárga tábla megléte, állapota, rögzítése;
- nagybárcák megléte, állapota, összehajtható fémtábla esetén rögzítése;
- környezetre veszélyes anyagok különleges jelölésének megléte, állapota, összehajtható fémtábla esetén rögzítése;
- nagybárca méretű „LQ-jelölés” megléte, állapota, fémtábla esetén rögzítése.
- gázosító szer használata esetén: a gázosítószeres fertőtlenítésre figyelmeztető jelölés megléte, épsége;
- a szárazjeget (UN 1845) hűtésre, vagy kondicionálásra szolgáló veszélyes árut tartalmazó, nem jól szellőző járművek, konténerek használata esetén: a fulladásveszélyre való figyelmeztető jelölés megléte, épsége;
- bizonyos áruk esetén az árukezelésre, be- és kirakásra vonatkozó különleges előírásban meghatározott, a rakománytér ajtókon elhelyezendő felirat megléte, épsége.
A narancssárga tábla állapotának vizsgálata kiterjed a tábla méretére, a szegély méretére, folyamatosságára; fényvisszaverőségére és színére (kopottságára), a veszélyt jelölő és az UN-szám méretére és színére (kopottságára), a cserélhető számok rögzítettségére, a tábla rögzítésének tűzállóságára.
A nagybárcák állapotának ellenőrzése kiterjed a nagybárca méretére, színére (kopottságára), a külső szélét jelző szaggatott vagy folyamatos határvonal meglétére, az adott veszélyes áruosztály vagy alosztály számának meglétére.
A környezetre veszélyes anyagok nagybárca méretű különleges jelölése állapotának ellenőrzésére a nagybárcáknál leírtak vonatkoznak.
Csak hibátlan, egyértelműen jó állapotú jelölést fogad el a hatóság!
-
A jármű (szállítóegység) felszerelései, amelyeket mindig a szállítóegységen kell tartani:
- tűzoltó készülék;
- minden járműre egy, a jármű legnagyobb megengedett össztömegének és a kerekek átmérőjének megfelelő méretű kerék kitámasztó ék;
- két, önmagában megálló figyelmeztető jelző;
Ha a 3, 4.1, 4.3, 8 vagy 9 számú veszélyességi bárca, illetve nagybárca van a csak szilárd és folyékony anyagot tartalmazó küldeményen, akkor:
- lapát;
- csatornanyílás lefedésére alkalmas eszköz;
- gyűjtőedény.
-
A járműszemélyzet minden tagja részére szükséges felszerelések, amelyeket mindig a szállítóegységen kell tartani:
- fényvisszaverő mellény (ruházat);
- hordozható világítókészülék;
- egy pár védőkesztyű;
- a szem védelmére alkalmas eszköz,
- szemöblítő folyadék (nem szükséges, ha az 1, 1.4, 1.5, 1.6, 2.1, 2.2 vagy 2.3 számú veszélyességi bárca, illetve nagybárca van a küldeményen)
- légzésvédő maszk (menekülő-kámzsa) a 2.3 vagy a 6.1 veszélyességi bárca, illetve nagybárca használata esetén.
-
A rakomány ellenőrzése:
Mivel a rakomány ellenőrzése a jármű rakterébe való belépéssel történik, ezért ehhez a gépkocsivezető és/vagy a rakodó közreműködése szükséges.
Kiterjed:
- a rakomány rögzítésre, árukezelésre; kapcsolódás az árukezelés bloghoz
- anyagszivárgás vizsgálatára;
- a csomagolóeszközök, küldeménydarabok jelölésére, bárcázására;
- a csomagolóeszközök jóváhagyásának vizsgálatára;
- az együvé rakási tilalom betartására,
- az elkülönítés szükségességére.
A kereskedelmi üzletláncok árukiszállítást végző járművénél a céges plomba eltávolítása után következik a raktér ellenőrzése, majd ezt követően az ellenőr a rakományteret a „KATVÉD. VÁSZ feliratú és ezen kívül 8 számjegyet tartalmazó műanyag plombával visszazárja és a plomba sorszámát a fuvarokmányba (elsősorban menetlevél, fuvarlevél) beírja, majd a fuvarokmány bejegyzést a szolgálati azonosító jelvényük számának feltüntetetése mellett az ellenőrök aláírják.
Az ellenőrzés „második fázisa” az ellenőrzési jegyzék kitöltése, amely az ellenőrzési alapadatokon kívül a veszélyes árura, a járművön lévő okmányokra, a szállítási műveletre és a jármű felszereléseire vonatkozó rovatokat tartalmaz. Ez az alapadatokat leszámítva összesen 23 rovatot jelent, amelyek közül 19-ben háromféle válaszadási lehetőség (megfelelt, szabálytalan, tárgytalan) van, amelyekből választani kell. Ha az ellenőr kérdéseket tesz fel, akkor nem kukacoskodni akar, csak a jegyzék kitöltéséhez szükséges, egyértelmű információkra van szüksége.
A kitöltött ellenőrzési jegyzéket az ellenőrök és a jármű vezetője aláírják, majd annak egy példányát a gépkocsivezető átveszi. Abban az esetben, ha az ellenőrzés során hiányosságot nem tártak fel, itt az ellenőrzés véget ér.
Ha a közúti ellenőrzés hiányosságot tár fel, akkor az ellenőrzési jegyzéken kívül még ellenőrzési jegyzőkönyv is készül, amelynek mellékletét az ellenőrzésbe bevont okmányok másolata és a hiányosságot rögzítő fényképek képezik. A kinyomtatott dokumentumok minden oldalát az ellenőrzésen résztvevők aláírják.
A kép- és hangfelvétel készítés, mint az eljárási cselekmények rögzítési módja a jegyzőkönyvvel esik egy tekintet alá. Ez esetben a nyilatkozatok lényegét, a tényállás tisztázásával összefüggő ténymegállapításokat és a szükséges figyelmeztetéseket maga a kép- és hangfelvétel tartalmazza, ezért külön jegyzőkönyv felvételére nincs szükség. Ilyen megoldással a nyugat-dunántúli megyékben találkozhatnak.
Az Európai Unióban az ellenőrzési jegyzékek néhány részlet kivételével tartalmilag egységesek és formailag hasonlók. Külföldön általában kétnyelvűek: az ország hivatalos nyelve és az angol; Magyarországon viszont - mint ahogy azt láttuk - csak magyar nyelvű. Példaként itt a román ADR ellenőrzési jegyzéket mutatjuk be.
Bonyolultabb esetben, vagy hiányosság feltárásakor ADR tanácsadóval konzultáljanak, akár az ellenőrzés alatt is. Hívhatnak bennünket is! Ingyenesen kielemezzük.
Jó tudni!
Közúti ADR ellenőrzés általában olyan helyszínen van, ami frekventált és/vagy ahol elkerülési lehetőség nincs. Négyszámjegyű utakon ritkán kell rá számítani, de ott sem kizárt.
Az ADR Megállapodás szerint a jármű fogalma: a gépkocsi, a nyerges vontató, a pótkocsi és a félpótkocsi. Mivel a gépkocsinál nincs külön nevesítve a teher és a személygépkocsi, ezért veszélyes áru szállítása esetén a személygépkocsira és a személygépkocsival vontatott utánfutóra az ADR előírásai ugyanúgy érvényesek, mint a tehergépkocsikra és a fél/pótkocsikra. (Az utánfutó 750 kg-ig könnyű pótkocsi!) Ebből adódóan szúrópróbaszerűen személygépkocsit is megállíthatnak közúti ADR ellenőrzéskor. (Pl. az ADR 7 osztályába tartozó műszereket sem nagy teherautókkal szokták szállítani.)
Az önállóan végzett katasztrófavédelmi ellenőrzés során a vámzárral vagy EKAER adózárral lezárt járművet a katasztrófavédelem ellenőre nem nyithatja fel, csak a vámhatósággal közösen.
A közúti ellenőrzés során mindig az a mérvadó, amit hiányosság feltárása esetén a jegyzőkönyv tartalmaz és a feltárt hiányosság képi rögzítése igazol.
Helyszíni bírság nincs.
Végül, de nem utolsó sorban: a dumával óvatosan! Javasoljuk a tisztelettudó viselkedés-formák alkalmazását; keleten és nyugaton egyaránt!
Összefoglalás
Közúti ellenőrzés során a járművek megállítása szúrópróbaszerűen történik. Az ellenőrzés időtartama kb. 30 perc, de ennél hosszabb is lehet. Az ellenőrzés gördülékeny lefolytatását segíti az együttműködő magatartás, az okmányok és a jármű felszereléseinek rendszerezett tárolása.
Abban az esetben, ha az ellenőrzés során mindent rendben találnak, akkor az ADR ellenőrzési jegyzék kitöltésére kerül sor, melynek egy példányát a gépkocsivezető átveszi. Ezzel az ellenőrzés véget ér.