A korlátozott mennyiségben csomagolt veszélyes árukat kiskereskedelmi csomagolásban szerelik ki (pl. flakon, zacskó), majd ezeket a csomagolásokat egy további dobozba (papírlemez ládába) rakják. Ez kombinált csomagolás, mert egy vagy több belső csomagolóeszközből áll, amelyet külső csomagolóeszközbe helyeznek el. A küldeménydarab össztömege ebben az esetben nem haladhatja meg a 30 kg-ot.
Lehetséges megoldás az is, amikor az árut alátéttálcán zsugorfóliába helyezik (pl. tejszínhab spray). Ebben az esetben nem szükséges belső csomagolás használata. Ekkor a küldeménydarab össztömege nem haladhatja meg a 20 kg-ot.
A korlátozott mennyiségben csomagolt veszélyes árut tartalmazó küldeménydarabokat az erre előírt jelöléssel kell ellátni, amelynek mérete legalább 100 x 100 mm; a csúcsára állított négyzetet képező vonal vastagsága legalább 2 mm-esnek kell lennie. Az alsó és a felső része, valamint a keretező vonal fekete. A középső rész fehér, de lehet kellően elütő színű hátterű is.
Ha a küldeménydarab mérete úgy kívánja, a jelölés külső mérete 50 x 50 mm-ig csökkenthető akkor, ha az jól látható marad. A csúcsára állított négyzetet képező vonal vastagsága pedig legfeljebb 1 mm-re csökkenthető.
A jelölés középső, fehér része vonatkozásában - a veszélyességi bárcákkal ellentétben - a veszély természetére vagy kezelési óvóintézkedésre utaló szöveg feltüntetésére nincs lehetőség, ezért a jelölés középső fehér részébe kézzel beírt egyéb felirat, pl. a képen szereplő „FURÓ VÁGÓ” felirat is szabálytalan (bírságot von maga után). Erre oda kell figyelni!
A küldeménydarabokon (pl. a purhab esetében) nem kell feltüntetni az "UN1950 AEROSZOLOK" feliratot.
Azokat a dobozokat (papírlemez ládákat), amelyekben a belső csomagolásban folyékony anyag van; a küldeménydarab álló helyzetét jelző nyilakkal jól látható módon kell megjelölni.
Az álló helyzetet jelző nyilakat a küldeménydarab két, egymással szemben lévő függőleges oldalára kell feltenni úgy, hogy a nyilak függőlegesen a helyes irányba mutassanak. A jelölésnek négyszögletes alakúnak és a küldeménydarab méretéhez képest jól látható nagyságúnak kell lennie. A nyilak körüli négyszögletes keret feltüntetése tetszőleges.
A korlátozott mennyiségben csomagolt veszélyes árut tartalmazó egyesítőcsomagolásokra az „EGYESÍTŐCSOMAGOLÁS” feliratot és az „LQ-jelet” akkor kell elhelyezni, ha a benne lévő veszélyes áruk jelölése kívülről nem látható. A felirat betűinek legalább 12 mm magasnak kell lenniük és azt a kiindulási ország valamelyik hivatalos nyelvén kell feltüntetni. Abban az esetben, ha ez a nyelv nem az angol, a francia vagy a német, akkor a feliratot ezeken a nyelveken is meg kell adni.
Ha az egyesítőcsomagolásban a korlátozott mennyiségben csomagolt veszélyes áruk mellett más veszélyes áru is van és a jelölések kívülről nem láthatók, akkor az „EGYESÍTŐCSOMAGOLÁS” felirat és az „LQ-jel” mellett a többi veszélyes áru előírt jelölését és bárcáját is el kell helyezni.
Az egyesítőcsomagolások két, egymással szemben levő oldalára az álló helyzetet jelző nyilakat akkor kell elhelyezni, ha az egyesítőcsomagolásban olyan küldeménydarabok vannak, amelyeket ezzel a jelöléssel kell ellátni. Nem kell külön jelölés, ha mindezek kívülről láthatók.
Fontos még, hogy az egyes csomagolások funkcióját az egyesítőcsomagolás nem befolyásolhatja.
Belföldi előírás szerint a szállítás utolsó szakaszában nem kell betartani a kombinált csomagolásra, valamint az ADR Szabályzatnak a küldeménydarabok jelölésére és a bevizsgált gyártási típus megfelelőséget igazoló, a csomagolóeszköz jelölésre vonatkozó előírásait, ha
- az áru eredetileg az ADR Szabályzat szerint korlátozott mennyiségben volt csomagolva,
- a szállított veszélyes áru mennyisége azonos kereskedelmi megnevezésű árunként legfeljebb 30 kg vagy 30 liter és összesen legfeljebb 300 kg vagy 300 liter pótkocsi nélküli gépjárművenként vagy a gépjárműből és a hozzá kapcsolt pótkocsiból álló járműszerelvényenként, és
- az árut csak a helyi elosztóhelyek és a kiskereskedők vagy a felhasználók, vagy a kiskereskedők és végfelhasználók közötti szállítási szakaszra veszik ki a külső csomagolásból és a belső csomagolás sértetlen.
Ebben az esetben a fuvarokmányokból kell „kiderülnie” annak, hogy a tárgyi szállítás utolsó szakaszáról van szó, melynek alapján az előzőekben szereplő előírásokat alkalmazzák. A rakományrögzítés alól ebben az esetben sincs felmentés, ezért a raktérben nincs pl. szanaszét kóborló spray!
A jármű felszerelései
Tűzoltó készülék: Az ADR Szabályzat 8. részében szereplő, a tűzoltó készülékekre vonatkozó előírások nem vonatkoznak a korlátozott mennyiségben csomagolt veszélyes árut szállító járműre; helyette a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló KöHÉM rendelet előírásait kell alkalmazni. Az erre vonatkozó táblázatot a tűzvédelem kisokosban találják meg.
A járművön tartandó okmányok
1. Fuvarokmány
A korlátozott mennyiségben csomagolt veszélyes áru feladása előtt a feladónak - igazolható formában - közölnie kell a szállítóval a továbbítandó ilyen áru összegzett bruttó tömegét. Ezt az adatot valamilyen fuvarokmányként funkcionáló dokumentumnak tartalmaznia kell.
Ha fuvarokmány-kitöltő programot használnak, akkor ügyelni kell arra, hogy az "LQ-s" árura való utaláson és az összegzett bruttó össztömegen kívül más adatot pl. műszaki megnevezést nem kell megadni. (Ha mégis megadják, akkor azt inkább hiányosságként értékelik és nem plusz "segítő" információként, ezért erre ügyelni kell!)
2. Személyi okmányok
A járműszemélyzet minden tagjának fényképes személyazonosító okmányt (személyi igazolvány, vezetői engedély, vagy útlevél) kell magánál tartania.
3. Az ADR 1.3 fejezete szerinti oktatásról szóló igazolás
A munkakörre (feladatra) szakosított oktatás elvégzéséről szóló igazolást a jármű személyzetének a szállítás ideje alatt magánál kell tartania. Részleteket az ADR 1.3 fejezete szerinti oktatásról szóló blogunkban megtalálják.
A jármű, illetve a korlátozott mennyiségben csomagolt veszélyes árut tartalmazó konténer jelölése
A jármű, illetve a konténer jelölésére elsősorban a nemzetközi szállítások esetén van szükség; belföldi fuvarozásban ez nem annyira gyakori, mert általában kis mennyiséget szállítanak belőlük.
1. Jármű jelölés
A 12 tonnánál nagyobb megengedett legnagyobb össztömegű járművet az elején és a hátulján legalább 250 x 250 mm-es, nagybárca méretű „LQ” jelöléssel kell ellátni. Ez a jelölés elhagyható, ha egy szállítóegységen a korlátozott mennyiségben csomagolt veszélyes árut tartalmazó küldeménydarabok összes bruttó tömege nem haladja meg a 8 tonnát.
A járművet nagybárca méretű „LQ” jelöléssel és narancssárga táblával, vagy csak narancssárga táblával kell megjelölni, ha a jármű megengedett legnagyobb össztömege 12 tonnánál nagyobb és jelölésköteles (mennyiségű) veszélyes árut is szállít.
2. Konténer jelölés
A 12 tonnánál nagyobb megengedett legnagyobb össztömegű szállítóegységen levő, korlátozott mennyiségben csomagolt veszélyes árut szállító konténert mind a négy oldalán az „LQ” jelöléssel kell ellátni, kivéve, ha a konténer olyan veszélyes árut is tartalmaz, amelyre nagybárca van előírva. Ez utóbbi esetben az előírt nagybárca elegendő a konténerre, de a nagybárca és a nagybárca méretű „LQ-jelölés” együtt is alkalmazható. A szállítóegységet csak akkor kell megjelölni, ha a konténeren levő jelölés kívülről nem látható. (Ez esetben a szállítóegység elejére és hátuljára ugyanolyan jelölést kell elhelyezni.)
Ha a korlátozott mennyiségben csomagolt veszélyes árut kirakták, akkor a nagybárca méretű LQ-jelölést a járműről vagy a konténerről el kell távolítani, vagy le kell takarni.
Jó tudni!
Mivel az LQ a külső csomagolásba helyezett egy vagy több belső csomagoláshoz kötött mentesség, ezért ha a belső csomagolásokat a külső csomagolásból kiveszik, akkor ennek a mentességnek a feltétele is megszűnik, így az LQ-s kiszerelésű áru az ADR 1.1.3.6 bekezdése szerinti mentesség alá fog tartozni! Azonban ebben az új helyzetben sem lehet szervizautónál az ADR 1.1.3.1 c) pontját alkalmazni, mert a kettő vagy több munkaterületre való kiszállás anyagelosztásnak minősül és azt kizárni semmilyen módon nem tudják.
Tanácsadó állandó alkalmazására (megbízására) az LQ esetén nincs szükség, azonban ha a járművet olyan jelentős baleset éri, amikor a következő események közül egy vagy több bekövetkezett:
- a veszélyes áru kiszabadult vagy kiszabadulásának közvetlen veszélye állt fenn;
- személyi sérülés, anyagi kár vagy a környezet károsodása következett be, vagy
- a hatóságok beavatkoztak; akkor az előzőekben szereplő feltételek fennállása esetén az érintett vállalkozásnak (a berakónak, a töltőnek, a szállítónak, a fuvarozónak, a kirakónak, illetve a címzettnek) az esemény leírását tartalmazó tanácsadói jelentést el kell készíttetnie, mert a vonatkozó szabályozás ez alól felmentést nem ad.
Összefoglalás
A korlátozott mennyiségben csomagolt veszélyes áruk kiskereskedelmi csomagolású, elsősorban háztartási felhasználásra szánt anyagok. Szállításuk során mentesülnek az előírások jelentős része alól. Az általános biztonsági előírásokat (pl. rakományrögzítés) a balesetek megelőzése érdekében ebben az esetben is be kell tartani.
A szállítás utolsó szakaszára vonatkozóan van ugyan belföldi előírás, azonban annak alkalmazhatóságát mérlegelni kell.