Mi a telephelyi ADR ellenőrzés menete?

Mi a telephelyi ADR ellenőrzés menete? | Sashegy ADR, Békéscsaba

Egy telephelyi ADR ellenőrzés lehet előre kiértesített vagy előzetes kiértesítés nélküli. Célja annak vizsgálata, hogy a veszélyes áruk közúti szállításával kapcsolatos tevékenység végzése az ellenőrzött vállalkozásnál biztonságosan történik-e, és az megfelel-e a vonatkozó jogszabályokban foglalt előírásoknak. Kiértesített ellenőrzés esetén a tanácsadó személyes részvételének szükségességét mérlegelni kell.

Az ellenőrzést általában kettő fő végzi, amelynek megkezdésekor a hatóság képviselője „igazolja magát”, majd az ügyfelet tájékoztatja a jogairól és kötelezettségeiről. Ez történhet szóban, vagy egy erről szóló írásbeli tájékoztató átadásával, melyet az ellenőrzés megkezdése előtt az ellenőrzöttnek el kell olvasnia (és tudomásul kell vennie).

Mivel az ellenőrzés szempontjai az adott telephely jellegétől függően változhatnak, ezért abban az esetben, ha az ellenőrzést végzők nem ismerik az adott vállalkozás tevékenységét, az ott alkalmazott technológiát, amelyhez a veszélyes árukkal kapcsolatos tevékenység kapcsolódik, akkor az ellenőrzés alá vont vállalkozás illetékesét arra kérik, hogy röviden ismertesse az ezzel kapcsolatos, alapvető tudnivalókat.

Ezt követően kerül sor a telephely bejárására, amely kiterjed a teljes működési területre: az üzleti helyiségekre, csarnokokra, raktárakra, hulladék tárolókra is. Az ellenőrök feljegyzik az előtalált veszélyes áruk adatait (pl. UN-szám, csomagolás módja, előtalálható mennyiség literben vagy kg-ban, hulladék esetén EWC-kód). Sor kerül a csomagolóanyagok, csomagolóeszközök használatának és jelölésének, továbbá a csomagolásokon elhelyezett jelölések és bárcák, valamint az egyesítőcsomagolások használatára vonatkozó előírások ellenőrzésére.

A tapasztaltakat fényképfelvételek vagy videofelvételek formájában is rögzíthetik (robbanásveszélyes környezetben csak RB-s minősítésű /robbanásbiztos védettséggel rendelkező/ eszközök használhatók; mobiltelefon nem. Radioaktív anyagok jelenléte esetén pedig a személyi doziméter használata általában kötelező!).

Az ellenőrzés ezen kívül kiterjed még a telephelyen az ellenőrzés időpontjában ott lévő, veszélyes áru, veszélyes árunak minősülő veszélyes hulladék szállítására használt jármű ellenőrzésére; továbbá szállításra való előkészítés esetén a rakodás, árukezelés kivitelezésére; az együvé rakási tilalom, az elkülönítés szabályainak érvényesítésére; a jármű és a személyzet felszereléseinek vizsgálatára. Mindezekről a közúton végzett ellenőrzéseknél használt „Ellenőrzési jegyzék” készül, amely formailag teljesen, tartalmilag - egy kisebb eltérést leszámítva - megegyezik az Európai Unió tagállamaiban használt ellenőrzési jegyzékkel.

Ha a jármű ellenőrzése során szabálytalanság került feltárásra, akkor erről (az Ellenőrzési jegyzéken kívül) külön ADR ellenőrzési jegyzőkönyvet vesznek fel, amely nem azonos a telephelyi ellenőrzésről készült jegyzőkönyvvel.

A telephelyi ellenőrzés „második fázisa” a veszélyes áru és a veszélyes árunak minősülő veszélyes hulladék szállítására vonatkozó iratok, fuvarokmányok és dokumentáció vizsgálata. Be kell tudni mutatni a vállalkozás működésével kapcsolatos engedélyeket.

Az ellenőröknek bemutatott fuvarokmányok és a telephely bejárása során tapasztaltak alapján meghatározásra kerül az ellenőrzött résztvevői besorolása (pl. feladó, szállító, címzett stb.); a telephelyen található veszélyes anyagok, a veszélyes árunak minősülő veszélyes hulladékok mennyisége, ADR szerinti besorolása anyag fajtánként (a hozzá tartozó UN-számmal, helyes szállítási megnevezéssel, osztállyal, osztályozási kóddal és csomagolási csoporttal együtt) és az egy járművel szállított maximális áru-mennyiség. Ezen kívül nyilatkozni kell a veszélyes áruk, veszélyes árunak minősülő veszélyes hulladékok telephelyi maximális mennyiségéről is. Ez utóbbi adat azért lehet lényeges, mert alapját képezheti egy üzemazonosításnak is. Az erről szóló információkat az üzemazonosítás kisokosban olvashatják.

Abban az esetben, ha a szállított, vagy kezelt anyagoknál semmilyen jogcímen nem alkalmazhatók mentességek, akkor az előírt, szerződéssel dokumentált veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadóval kapcsolatos rendelkezések betartását és a tanácsadó tevékenységét, feladatellátását is átnézik.

A dokumentum-vizsgálat része a gépkocsivezetők és az egyéb alkalmazottak oktatására vonatkozó előírások betartásának elemzése. Megjegyzendő, hogy több telephely esetén az egy-egy telephely vonatkozásában készült, oktatással kapcsolatos iratok eredeti vagy a munkáltató által hitelesített másolatát az adott telephelyen kell tárolni, vagy a telephely számára elektronikusan elérhetővé kell tenni.

Az ellenőrzést végzők az ADR telephelyi ellenőrzési jegyzőkönyvben rögzítik a telephelyen tapasztaltakat, beleértve az esetlegesen feltárt szabálytalanságokat is. Az ügyfél az ellenőrzésen megállapítottakkal kapcsolatban nyilatkozhat; ebben az esetben a jegyzőkönyvvezető az ellenőrzési jegyzőkönyvben szó szerint rögzíti az elhangzottakat.

Az ellenőrzés végén a hatóság összegzi az ellenőrzés tapasztalatait és megfelelt, vagy nem felelt meg minősítéssel értékeli az ellenőrzést. A felvett jegyzőkönyv elolvasása után kerül sor annak kinyomtatására. Hiányosság feltárása esetén a bizonyítékként lemásolt okmányok és az ellenőrzés során készített fényképfelvételek (és ha van videofelvétel) a jegyzőkönyv mellékletét képezik. Mindenből 2 nyomtatott példány készül, amelynek minden oldalát az ellenőrzött és a hatóság ellenőrei aláírnak (a videofelvétel ez alól kivétel). Egy példány a hatóságé és egy példány az ellenőrzött vállalkozásé lesz.

 Hiányosság feltárása esetén az ellenőrzés vezetője ismerteti a hivatalból indított hatósági eljárás menetét: az eljárás megindításától a döntéshozatalig, a hozzá kapcsolódó határidőkkel együtt.

Abban az esetben, ha a veszélyes árunak minősülő veszélyes hulladék szállításával kapcsolatos, környezetvédelmi jogszabályba ütköző szabálytalanság kerül feltárásra, akkor a telephelyi ellenőrzést végző hatóság a szabálytalanságról tájékoztatja a területileg illetékes környezetvédelmi hatóságot.

Ha a hatóság a telephelyi ellenőrzés során hiányosságot tár fel, és egyébként nem szükséges tanácsadó állandó alkalmazása (megbízása), akkor a leírtak értelmezéséhez kérjék tanácsadó segítségét!

Jó tudni!

Az ügyfél természetes vagy jogi személy, esetenként egyéb szervezet lehet; akit (amelyet) hatósági ellenőrzés alá vontak és akinek (amelynek) jogát vagy jogos érdekét az ügy közvetlenül érinti.

A veszélyes áruk közúti szállításához kapcsolódó tevékenységek hatósági ellenőrzése kizárólag hivatalból indul. Ez azt jelenti, hogy az ügyfél nem kérheti a hatóságtól a telephelyi ellenőrzés megtartását.

Az ellenőrzést végző hivatásos állományú személyt az egyenruhája, az öt számjegyű egyedi azonosítót tartalmazó szolgálati azonosító jelvénye és a szolgálati igazolványa igazolja. A rendőröket mindenki ismeri. A katasztrófavédelem esetében a személy öltözete és a szolgálati igazolvány minta az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság honlapján a keresőmezőbe történő beírással megkereshető és ott megtalálható.

Figyelemfelkeltő mellény használata a telephelyi ellenőrzések alkalmával elhagyható.

A telephelyi ADR ellenőrzésnek nem része telephely épületeiben elhelyezett tűzoltó készülékek ellenőrzése!

Ha valamilyen okból egy éven belül az adott telephely utóellenőrzésére kerül sor, akkor a tényállás rögzítésére egyszerűsített jegyzőkönyvet is felvehetnek.

Ellenőrzés alapját képező adatok nyerhetők:

  • internetről, nyilvános adatbázisokból,
  • közúti ellenőrzések során a szállító (fuvarozó) által bemutatott fuvarokmányokból;
  • egy másik vállalkozás telephelyi ellenőrzése során, a fuvarokmányokból vagy egyéb bizonylatokból (pl. raktár kiadási bizonylat),
  • hatósági együttműködés során kapott adatokból,
  • továbbá nem elhanyagolható tényező lehet a hatóságnak megküldött, természetesen „jóindulatú” névtelen bejelentésben szereplő információ, amit a bejelentést követően kötelező kivizsgálni.

Összefoglalás

A közúti ellenőrzésre jogosult hatóságokat és a jogosultság körét a közúti közlekedésről szóló törvény határozza meg. A veszélyes áruk közúti szállításának ellenőrzésére vonatkozó egységes eljárási alapszabályokat pedig ennek alapján kormányrendelet szabályozza.

A telephelyen végzett ellenőrzés célja annak vizsgálata, hogy a veszélyes áruk közúti szállításával kapcsolatos tevékenység végzése az ellenőrzött vállalkozásnál biztonságosan történik-e, és az megfelel-e a vonatkozó jogszabályokban foglalt előírásoknak.

A telephelyi ellenőrzés kiterjed az ellenőrzés időpontjában ott lévő, veszélyes áru, vagy veszélyes árunak minősülő veszélyes hulladék szállítására használt jármű ellenőrzésére, beleértve a vállalkozás azon szállítóeszközeinek vizsgálatát is, amelyeket veszélyes áruk szállítására használnak ugyan, de az ellenőrzés időpontjában azokkal nem végeznek szállítást vagy ahhoz kapcsolódó tevékenységet.