A Körös-vidék veszélyes áru szállítása

A Körös-vidék veszélyes áru szállítása | Sashegy ADR, Békéscsaba

Magyarország délkeleti vármegyéje Békés, valamint a két nyugat-romániai megye: Arad és Bihar, hagyományos értelemben nem alkotnak egy gazdaságföldrajzi egységet. A természeti adottságokat tekintve a hegyek lábától nyugatra elterülő térség egységes arculattal rendelkezik. Az államhatár két oldalán elhelyezkedő 20-50 km-es, közvetlen határmenti sávban az agrárium dominál.

Békés vármegye, mezőgazdaság
Mezőgazdasági terület Békés vármegyében

Békés vármegyében a mezőgazdaság és a hozzá kapcsolódó feldolgozóipar szereplői - az alkalmazott technológiától, illetve annak változásától függően érintettek vagy érintettek lehetnek az ADR-ben. A növénytermesztésben a növényi tápanyagok közül a legjelentősebb a nitrogén. A műtrágyák közül a 34%-os ammónium-nitrát és a kálium-nitrát, valamint egyes lombtrágyák tartoznak az ADR hatálya alá. A nitrogén tartalmú műtrágyákból kisebb mennyiséget ősszel, alaptrágyaként juttatnak ki; a fő szezon pedig a tavaszi időszakra esik. A kálium-nitrátot ősszel szórják ki. A kiszállítások is ehhez az időszakhoz kapcsolódnak.

A növényvédő szerek felhasználása szezonális és technológiához kötött; ezen kívül még időjárásfüggő is. A növényvédelmi főszezon február elejétől május végéig tart. A növényvédő szerek nagy része - beleértve a kiskereskedelmi csomagolásúakat is - „ADR-es”. Tárolásukra száraz, szilárd burkolatú helyiségeket (épületet) használnak, ahol a különböző anyagok elkülönítve vannak elhelyezve és a felhasználásra történő saját számlás kiszállítás is innen történik. A felszaporodott rágcsálók irtásához kalciumkarbid vagy cink-foszfid, és külön engedéllyel klórfacinon hatóanyagú szereket alkalmaznak. A professzionális felhasználású rovarirtó szerek közül kiemeljük az alumínium-foszfid hatóanyagú szereket, amelyek eredeti, bontatlan papírlemez láda (doboz) csomagolásából adódóan könnyen bele lehet futni egy „méretes” ADR bírságba.

A nagy létszámú állattartó telepeken a belépéshez kéz- és lábfertőtlenítésre, illetve a járműforgalmi bejáratnál kerékfertőtlenítő medence használatára van szükség.

Ha a telepen a vízellátást önállóan kell megoldani kutakkal és víztárolási lehetőséggel, akkor a vizet megfelelő módon (pl. klórozással) kezelni kell. Ezen kívül a tenyésztett állatfajjal és az alkalmazott technológiával összhangban alkalmazhatnak az ivóvízhez adagolva savanyító szereket. A gazdasági állatok ivóvize savanyításának a célja a víz pH-értékének csökkentésén keresztül a káros mikroorganizmusok életfeltételeinek a korlátozása. Erre a célra olyan szerves savakból álló keveréket használnak, amelynek meghatározó komponense a hangyasav.

A beteg állatok kezeléséhez felhasznált anyagok (a humán egészségügyi ellátáshoz hasonlóan) az ADR 6.2 osztályába tartoznak. Az elhullott állatok elszállítása alapesetben nem tartozik az ADR hatálya alá. A gyűjtésre szolgáló edényzetet (gyűjtőedény, konténer) fertőtleníteni kell.

A szociális épület fűtésére használt kondenzációs kazánok vízkőtelenítéséhez salétromsavat, az égéstérben az égésmaradékok eltávolítására UN3266 MARÓ, FOLYÉKONY, LÚGOS SZERVETLEN ANYAG, M.N.N. veszélyes árut alkalmaznak.

A szociális épület fűtésére használt kondenzációs kazánok vízkőtelenítéséhez salétromsavat, az égéstérben az égésmaradékok eltávolítására UN3266 MARÓ, FOLYÉKONY, LÚGOS SZERVETLEN ANYAG, M.N.N. veszélyes árut alkalmaznak.
UN2031 Salétromsav és UN3266 Maró, folyékony, lúgos szervetlen anyag

Az állattartó telepeken a rendszeres és előírt módon dokumentált rovar- és rágcsálóirtás alapkövetelmény.

Az egyre szélsőségesebbé váló időjárás miatt a helyiségeket klímatizálni kell. A rendszerek karbantartása, javítása során felhasznált anyagok (hűtőgázok, aeroszolok) szállítását az ADR szabályozza.

A térségben a pálinkafőzés nagy hagyományokkal rendelkezik. A 24 tf%-nál nagyobb alkoholtartalmú pálinkák tartányos szállítása és bizonyos feltételek fennállása esetén a küldeménydarabos szállítás is az ADR hatálya alá tartozik. A főzőüstök működtetéséhez a szeszfőzdék egy része cseppfolyósított szénhidrogén (propán-bután) gázkeveréket használ.

Békés vármegyében a szocialista nyomdaipar a rendszerváltozás után megszűnt és sok kisebb, gyakran családi vállalkozásként működő nyomda alakult. A méretek csökkenése miatt az anyagigény is kisebb lett; a régi technológiákat alkalmazó vállalkozásoknál az ADR besorolású nyomdafestékek és hígítók felhasználása a napi igényekhez igazodik.

Mind az ipari, mind a mezőgazdasági telephelyeken keletkezett, ADR besorolású hulladékok gyűjtése gyűjtőjárattal történik.

Az irodák, irodaházak takarításához használt kémiai anyagok nagy része korlátozott mennyiségben csomagolt veszélyes áru. A modern takarítógépek, robotporszívók lítiumion akkumulátorokat tartalmaznak. Az új beszerzésű gépek az UN3481 tétel alá vannak besorolva.

Békés vármegye közúthálózatának sűrűsége a sík terület, illetve a településszerkezet miatt a magyarországi átlaghoz viszonyítva ritka. A legforgalmasabb terület a közép-békési város-együttes, melynek magterületét Békéscsaba, Gyula, Békés; peremvárosait Mezőberény és Sarkad képezi. A főúthálózat elemeit az M44 gyorsforgalmi út, a 44., a 46, és a 47. számú főutak alkotják. Az M44-es gyorsforgalmi út elsődleges célja a 44. sz. főút tehermentesítése volt. A nemzetközi veszélyes áru szállításokat alapvetően ezen bonyolítják le. A tranzitszállításokat végző külföldi járművek főleg román (elsősorban Arad és Bihar megyei), valamint bolgár honosságúak; de 2022-től megjelentek a lengyel és a szlovák fuvarozók is.

Meg kell említeni azt is, hogy a vármegye fő- és mellékútjain még előfordul az ADR hatálya alá tartozó műtrágyák és növényvédő szerek, ritkábban a gázolaj mezőgazdasági szállítóegységgel történő szállítása.

Békés vármegyében a települések belterületén és a településeket összekötő fő- és alsóbbrendű utakon nincs korlátozva, vagy megtiltva a veszélyes áruk közúti szállítása. Ez alól csak a 44132. sz. út 5 km-es, kevermesi szakasza jelent kivételt.

Békés vármegyében a települések belterületén és a településeket összekötő fő- és alsóbbrendű utakon nincs korlátozva, vagy megtiltva a veszélyes áruk közúti szállítása. Ez alól csak a 44132. sz. út 5 km-es, kevermesi szakasza jelent kivételt.
A 44132. sz. út 5 km-es, kevermesi szakasza

Az ADR 7 osztály ipari felhasználásának az egyik legelterjedtebb felhasználási területe az autóutak, alapozások és más földmunkák során a talaj tömörségének és nedvességtartalmának, illetve az aszfalt burkolat sűrűségének a helyszíni meghatározása. Ehhez a mérőműszert közúton kell a munkavégzés helyszínére kiszállítani.


Lőkösháza Magyarország második legforgalmasabb vasúti határállomása.

Lőkösháza Magyarország második legforgalmasabb vasúti határállomása.
Lőkösháza, vasúti határállomás

A Romániába kilépő irányvonatokkal sokkal többféle veszélyes árut szállítanak, mint azt a közúton teszik. Az üzemanyagok és a gázok szállítása mellett egyre gyakrabban lehet látni olyan konténereket, amelyek a tengeri szállítást is magában foglaló szállítási láncban vesznek részt; illetve narancssárga táblával és/vagy nagybárcákkal, jelölésekkel ellátott, rakományként feladott félpótkocsikat, hűtőkonténereket továbbítanak. A Budapestről, illetve Nyugat-Európából és a nyugat-európai kikötőkből indított irányvonatok úti célja a kürtösi intermodális terminál, illetve Törökország.

A Budapestről, illetve Nyugat-Európából és a nyugat-európai kikötőkből indított irányvonatok úti célja a kürtösi intermodális terminál, illetve Törökország.
Nagy bárcákkal jelölt konténer vasúti szállítása

Kürtösön (Curtici), a vasútállomás szomszédságában üzemel Románia legnagyobb és legkorszerűbb szárazföldi terminálja, a Curtici Cargo Center részét képező Railport Arad intermodális terminál, amely 10,3 hektáron, zöldmezős beruházással létesült. Tárolási kapacitása 3000 db TEU (20 láb méretű) konténer. A terminál azonos távolságra helyezkedik el az adriai Koper és Rijeka, valamint a fekete-tengeri Constanța kikötőjétől.

Kürtös (Curtici) üzemváltó állomáson történik a vonatok átadás-átvételével kapcsolatos eljárás, amelyet az átadó román és az átvevő magyar vállalkozó vasúti társaság munkavállalója (kocsivizsgálója, állomási operatív koordinátora) végez. A „visszfuvarokban” az üres, tisztítatlan szállítóeszközök és vasúti tartálykocsik továbbítása adja a nagyobb részarányt. A Kürtösről Magyarországra belépő vonatok esetén a fuvarozást végző vasúttársaság a mentességi határt meghaladó vasúti veszélyes áru szállítását - néhány kivételtől eltekintve - informatikai rendszeren keresztül be kell jelentse a katasztrófavédelmi hatóságnak.

A Hármas-Körös teljes hosszában; a Sebes-Körös Körösladányig, a Kettős-Körös pedig Békésig hajózható nagyhajóval. A Békés feletti Kettős-Körös szakasz, valamint a Fekete- és a Fehér-Körös a kishajók közlekedésére alkalmas. A Körösökön nincs veszélyes áru szállítás.

Arad megye (Judeţul Arad) Románia legfejlettebb területei közé tartozik. Majdnem az összes ipari tevékenység a megyeszékhelyre, Aradra koncentrálódik, ahol a vagongyártás, a személygépkocsi alkatrészek gyártása, a vegyipar és a könnyűipar emelhető ki. A megye bővelkedik természeti erőforrásokban.

Az Aradi Nemzetközi Repülőtér Aradtól 4 km-re, nyugatra helyezkedik el; 20 km-re a kürtösi vasúti, illetve 30 km-re a Tornya (Turnu) - Battonya közúti határátkelőhelytől. A repülőtér közvetlenül kapcsolódik az A1 autópályához, amely a IV. páneurópai folyosó része és Románia legfontosabb és legforgalmasabb autópályája.

Az aradi repülőtéren kialakításra került Nyugat-Románia legnagyobb és legmodernebb cargo terminálja. Elhelyezkedése lehetőséget biztosít a légi szállítást is magába foglaló szállítási láncban történő árutovábbítás lebonyolítására a környező megyék (köztük Békés vármegye) vállalkozásai számára is.

Bihar megye (Judeţul Bihor) hegyvidéki területeire a bányászat, az építőanyag-ipar és a kiterjedt erdőterületeken alapuló fakitermelés, feldolgozás jellemző. Az ipar elsősorban a nagyobb városokba koncentrálódott, míg a hegyvidékeken a nyersanyagforrásokhoz kötődve jelenik meg. Nagyvárad (Oradea) nagy múltú ipari központ a Sebes-Körös (Crişul Repede) völgykapujában.

A kürtösi terminálhoz hasonlóan Nagyváradon is létesült egy új intermodális terminál, ami konténerek kezelésére és tárolására alkalmas; biztosítva a kapcsolatot a Benelux-államokkal, Németországgal és Franciaországgal.

A nagyváradi nemzetközi repülőtér Nagyváradtól 5 km-re délnyugatra helyezkedik el; a Magyarországra vezető fő közúti és vasúti határátkelőhelyek közelében.

A regionális repülőterek szerepe a „fapados légitársaságok” elterjedésével került előtérbe, mivel ezek a légitársaságok az alacsonyabb költségek elérésére koncentrálnak és emellett fontos számukra a gyors árukezelés, amelyet egy kisebb, ugyanakkor megfelelő infrastruktúrával ellátott repülőtéren rugalmasabban és rövidebb idő alatt lehet elvégezni. Ez azért lényeges szempont, mert egyes üzletágakban meghatározó a nagy értékű áru gyors célba juttatása.


Összefoglalás

A veszélyes áruk (anyagok vagy tárgyak) szállítása, fuvarozása és ahhoz kapcsolódó árukezelés különböző mértékben, de mindenki érint. Nincs a mindennapi életnek olyan területe, amelyhez ne kötődne valamilyen veszélyes tulajdonsággal bíró anyag felhasználása, mint ahogyan azt blogunkban is megpróbáltuk érzékeltetni.

A kereskedelmi kapcsolatok változása, bővülése egyre több új anyag, technológia megjelenésével és elterjedésével jár. Ebből adódóan megnőtt a szerepe a Nyugat-Európából Kelet-Európába érkező, illetve az onnan nyugatra irányuló áruk, köztük a veszélyes áruk, anyagok közúti és vasúti szállításának, amelyhez később a légi szállítás megjelenése is „társult”. A szállítási kapacitások gyakorlatilag folyamatosan biztosítottak. A Körös-vidék (Crişana) áruszállításában is jól érzékelhető ez a tendencia.