Milyen az ADR biztonsági tanácsadó állandó alkalmazása?

Milyen az ADR biztonsági tanácsadó állandó alkalmazása? | Sashegy ADR

Az ADR tanácsadó állandó alkalmazása (megbízása) tartányos és ömlesztett szállítási mód esetén mindig szükséges, a küldeménydarabos szállítási mód esetén a „0” szállítási kategóriába tartozó anyagok és a mentességi határ - 1000 számított érték - felett kötelező.

Egyértelmű, hogy a nagyobb anyagmennyiségek mellett a kockázat is nagyobb. Ezt figyelembe kell venni a vállalkozások tevékenysége (a veszélyes áru feladása, csomagolása, berakása, kirakása, töltése/ürítése) során; mind a nemzetközi, mind belföldi viszonylatban. Nem véletlen, hogy a nagyvállalatoknál a feladatokat több tanácsadó között osztják meg.

A veszélyes áru szállítási szabályzatok bonyolult rendszert képeznek. Ez egy olyan, működő tevékenységet feltételez mindkét oldalon, ami két irányból aktív, - a vállalkozás és a tanácsadó „oldalán” is – ahol dolgozni kell. A kezdeti időszakban a tanácsadás több helyszíni bejárást és egyeztetést igényel(het), mert részletesen meg kell ismerni a tevékenységet és a helyi adottságokat. Mindezekből kiindulva a tanácsadó kidolgozza az előírásoknak mindenben megfelelő szakmai tartalmat és a testreszabott oktatási tematikát. Az egyszerűbb segítséget telefonon megadja, a bonyolultabb dolgokat közérthető formában leírja. Ha a tanácsadó a feladatainak végzése során hiányosságot, mulasztást vagy egyéb szabálytalanságot észlel, azt írásban jelezi a vállalkozás vezetőjének. A tanácsadó feladatait és kötelezettségeit az ADR szabályozza, az alkalmazásával (megbízásával) kapcsolatos technikai kérdéseket pedig a 25/2014. (IV.30.) NFM rendelet rögzíti. Az ezzel kapcsolatos űrlapok (biztonsági tanácsadó bejelentés; alkalmazást érintő változás bejelentése; bejelentés vége) a https://www.kozlekedesihatosag.kormany.hu/hu/web/kozuti-gepjarmu-kozlekedesi-hatosagi-foosztaly/veszélyes-áru-szállítási-biztonsági-tanácsadók-névjegyzékbe-vétele/meghosszabbítása oldalon találhatók meg. Ez eddig a téma elméleti háttere.

De mi is a helyezet valójában? Sok helyen a mai napig bevett gyakorlat az, hogy kockás papírra lejegyzetelt ADR információk alapján dolgoznak, amiket egy „menőbb” cég titkárságáról kunyerálnak el - ingyen. Ez önmagában még nem lenne probléma, ha teljes információk lennének azon a papíron és nem annak - jó esetben - csak a fele. Persze ez is valami, de hol van a többi 50%? Nincs? Nem is volt? Valószínűleg nem is lesz, mert a tisztességes, alapos és az előírásokat, szabályokat figyelembe vevő munka alapja hiányzik… A tanácsadókkal meg amúgy is csak a „gond van”. Először is fizetni kell nekik! Állandó alkalmazás esetén havonta! Másodsorban el kellene tudni mondani azt, hogy mivel is foglalkozik a vállalkozás rövid, közép, majd hosszú távon; ami ahhoz kell, hogy a tanácsadó is ehhez igazított, alapos munkát tudjon végezni. Harmadszor: meg kellene fogadni a tanácsokat és el kell „viselni” a jelenlétet, illetve az alkalmazottaknak a jelenléti oktatást is (a járványhelyzet miatt meghonosodott on-line oktatás ezt nem pótolja). Negyedszer: hosszabb távon együtt kellene működni. Miért lényegesek ezek a kérdések? Azért, mert csak közös munkával lehet az előrelépés alapját megteremteni. Ez nem olyan tevékenység; hogy csak kipipáljuk az egészet, mert a jogszabály alapján ezt számon kéri majd valaki, valamikor.

Egy jól felkészült szakember sokat tud segíteni abban, hogy ez az egész, egyébként távolinak látszó világ átláthatóbb legyen.

A bírságok megelőzhetők és adott esetben akár csökkenthetők is. Ehhez szaktudásra van szükség. A vállalkozás méretétől, árbevételétől függően a bírságok mértéke lehet „elenyésző”, vagy „halmozódás” esetén nagyobb, de mindenképpen plusz kiadás. A hátrány nem mindig a bírság megfizetéséből származik, hanem abból, hogy a vállalkozás bekerül a „látótérbe” és a Közigazgatási Szankciók Nyilvántartásába.

Jó tudni!

A magánszemély, vagy a vállalkozás az ADR bírságot kiszabó határozat véglegessé válása után bekerül a Közigazgatási Szankciók Nyilvántartásába. Ennek az a hátránya, hogy ha egy éven belül más hatósági ellenőrzés során szabálytalanságot állapítanak meg, akkor az „automatikusan” bírságot eredményez, mert az előzmények miatt írásban figyelmeztetni már nem lehet, mivel szankció (közigazgatási bírság) van bejegyezve ebbe a nyilvántartásba. Ha az ilyen előzménnyel bíró vállalkozás pályázatokon indul, akkor emiatt ki is zárhatják.

Összefoglalás

A veszélyes áru szállítási biztonsági tanácsadó feladatellátása nem mentesíti a vállalkozást a reá háruló felelősség alól. A feladatra körültekintően kiválasztott ADR tanácsadó állandó alkalmazásával (megbízásával) és jogkövető magatartással az ADR bírságok megspórolhatók és a kellemetlen következmények is elkerülhetők. Ezek miatt is érdemes átgondolni ezt az egészet, amit a blogunkban leírtunk.